• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Mihin käyttää generatiivista tekoälyä opetuksessa?


Kuuntele

Mihin käyttää generatiivista tekoälyä opetuksessa?

Sisältö


    Kuuntele

    Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen opetuksessa edistää joustavaa ja saavutettavaa oppimista, jossa huomioidaan opiskelijoiden yksilölliset tarpeet. On kuitenkin tärkeää varmistaa tekoälyn vastuullinen ja eettinen käyttö, erityisesti arvioinnissa ja opiskelijoiden henkilötietojen käsittelyssä. Katso myös Arenen suosituksen tekoälyn hyödyntämisestä.

    Tekoälyä voi hyödyntää opetuksessa monipuolisesti eri tarkoituksiin, vain mielikuvitus on rajana. Alla on muutamia ideoita ja esimerkkejä käytöstä.

    • Opetuksen suunnitteluun, kehittämiseen ja kokeiluun
      • Uusi näkökulma lähestyä aihetta
      • Uusi tapa opettaa aihe
      • Uusia tapoja opiskelijan osaamisen osoittamiseen
      • Käsikirjoitus toteutukselle
      • Yhteenvedot ja ohjeistukset
        • Kuvaus toteutukselle
        • Aikataulut toteutukselle
    • Tehtävien laadintaan, sparraukseen, kokeiluun ja kehitykseen
      • Katso, miten tekoäly vastaa opiskelijoille suunnattuihin tehtäviin
        • Tämän pohjalta voit luoda uusia versioita toteutettavaksi eri tavalla
        • Kysy uutta näkökulmaa tehtävään
      • Analysoi tekoälyn luoma essee tietystä aiheesta
    • Tenttikysymysten laadintaan, sparraukseen, kokeiluun ja kehitykseen
      • Kopioi materiaalia sovellukseen ja pyydä luomaan esimerkiksi monivalintakysymyksiä sen pohjalta
      • Pyydä luomaan essee tietystä aiheesta opiskelijoiden analysoitavaksi tenttiin
    • Ohjeistuksen kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luo toimintaohjeet opiskelijoille eri rooleille ryhmätehtävässä
      • Tehtävän idean ja termien selittämiseen vieraskieliselle opiskelijalle
    • Arvioinnin luomiseen ja kehittämiseen
      • Luo arviointimatriisi kriteereineen ja kuvauksineen
    • Palautteen luomiseen ja kehittämiseen
      • Pyydä palautetta omasta sisällöstäsi
      • Luo palautetta tehtäviin
      • Luo palautetta palautteeseen
    • Materiaalin tuotannon kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luo ideoita opetusvideoon
      • Luo käsikirjoitus opetusvideoon
      • Luo analyyseja ja yhteenvetoja listoista
      • Luo taulukoita listoista
    • Yhteenvetoihin
      • Luo analyyseja kirjoituksista
      • Luo analyyseja listoista ja taulukoista
      • Yhdistä taulukoita
      • Selittämään mitä ohjelmointikoodi tekee
      • Yhteenveto palautteista
    • Prosessien kehittämiseen
      • Vaiheiden luominen
      • Vaihekuvaukset
      • Prosessien optimointi
      • Prosessien analysointi
    • kommentointiin
      • Koodin kommentointi
      • Tehtävien kommentointi
    • Kyselyihin ja tutkimukseen
      • Kysymykset kyselyyn
      • Näkökulma tutkimukselle
      • Vastausten analysointi ja yhteenveto
    • Projektin hallinnan kehittämiseen ja kokeiluun
      • Luo roolit ja niiden tehtävät projektiin
      • Luo ohjeita ja esimerkkejä projektin hallintaan
    • Kehitysideoihin
      • Jaetun ymmärryksen rakentaminen
        • Termien, tarkoituksen ja idean selittäminen jokaiselle omassa tutussa kontekstissa
      • Tilastojen mukaan vanhoilta toteutuksilta ehdotuksia
      • Saavutettavuuden mukaan ehdotuksia
      • Vaihtoehtoiset suoritustavat toteutukselle osaamisen osoittamiseen
      • Palautteiden perusteella

    Päivitetty 6 kuukautta sitten
    Kategoriat: Tekoäly
    Avainsanat: AI, Arene, generatiivinen tekoäly, opetuksen suunnittelu ja hallinnointi, opiskelija, Saavutettavan opetuksen suunnittelu (UDL), suunnittelu, tekoäly
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Kuinka tunnistaa tekoälyllä luotua tekstiä
    • Parhaat käytännöt tekoälyn vastuulliseen hyödyntämiseen tutkimuksen apuvälineenä
    • Tekoäly — usein kysytyt kysymykset (UKK)
    • Tekoäly tiedonhaun tukena
    • Yhdessä kehittyminen tiiminä – tekoälyn hyödyntäminen työssä

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA