• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
HAMK - Häme University of Applied Sciences

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Etusivu
  • Suunnittelu
  • Opetus ja ohjaus
  • Materiaalin tuotanto
  • Materiaalin jakaminen

Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin


Kuuntele

Nonstop-toteutus – joustavasti omaan tahtiin

bannerikuva suunnittelu

Sisältö


    Kuuntele

    Non-stop-toteutukset tuovat opintoihin joustavuutta, koska niissä opiskelijalla on mahdollisuus ilmoittautua, aloittaa opiskelu ja opiskella oman aikataulunsa ja oppimistapansa ja – tahtinsa mukaisesti toteutuksen aukioloaikana. Perinteisempään periodiin sidottuun moduulitoteutukseen verrattuna laadukkaan non-stop-toteutuksen suunnittelussa korostuu erityisesti opiskelun aloittamiseen, edistämiseen ja arviointiiin liittyvän rytmityksen suunnittelu.

    Käytännön vinkkejä opettajalle

    Huomioi seuraavat asiat, kun suunnittelet ja toteutat non-stop -opintoja.

    Suunnitteluvaihe

    • Toteutuksella on ilmoitettu sen suoritusaika.
      • suoritusaika ei useinkaan noudata perinteisiä lukukausirajoja, vaan voi olla esim. yksi vuosi.
      • opiskelijan opiskeluaikaa voidaan rajoittaa esim. neljä viikkoa aloituspäivästä.
    • Varmista, että toteutussuunnitelmassa
      • on selkeästi ilmoitettu toteutuksen alkamis- ja päättymispäivä.
      • on ilmoitettu sille otettava osallistujamäärä.
      • on ilmoitettu, kuinka usein opiskelijoita hyväksytään toteutukselle ja milloin opiskelun voi aloittaa.
      • on tiedossa suoritusten arviointiajankohdat.
    • Rakenna työtila kokonaan valmiiksi ennen sen avaamista opiskelijoille.
      • hyödynnä työtilan rakentamisessa HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerejä.
      • laadi selkeät ohjeet oppimistehtäville ja työskentelylle, ajankäytölle sekä arvioinnille.
      • yhtenä oppimistehtävänä voi olla opiskelijan omien tavoitteiden ja aikataulun laatiminen. 
      • toteutuksella voi olla yksilö- ja ryhmätehtäviä.

    Ohjaus, palaute ja arviointi

    • Varmista, että ohjausta, palautetta ja tukea on saatavissa koko opintojakson ajan eri tavoin toteutettuna.
    • Toteutuksella voi olla monenlaista vuorovaikutusta. 
    • Ilmoita etukäteen mahdollise säännölliset ohjausajat verkossa esim. kerran viikossa tunnin verkkotapaaminen Zoomissa 
      • voit pyytää opiskelijaa ilmoittautumaan etukäteen ohjaustapaamiseen.
      • voit pyytää etukäteen aiheen, johon opiskelija haluaa ohjausta.
      • ilmoita etukäteen, jos olet poissa/vapaalla ja et ole tavoitettavissa.
    • Hyödynnä automatiikkaa ja oppimisanalytiikkaa etenemisen tukemisessa.
      • hyödynnä automaattisia viestejä esim. opiskelijan aloittaessa opinnot .
      • ota käyttöön Moodlessa opiskelun edistymisen seuranta aktiviteeteissa ja materiaaleissa sekä ohjaa opiskelijat seuraamaan omaa etenemistään. 
      • suunnittele erilaisia testejä ja automaattisia tehtäviä automaattipalautteineen laajempien oppimistehtävien rinnalle.
      • seuraa ja hyödynnä oppimisanalytiikkaa opiskelijoiden etenemisen seurannassa.
    • Ilmoita, milloin arvioit oppimistehtäviä.
      • Voit myös muistuttaa arviointihetkistä erillisellä (automatisoidulla) viestillä.
      • Arvioinnin osalta noudata samoja periaatteita kuin muillakin opintojaksoilla. 

    Lisää materiaaleja ja vinkkejä

    • Joustavat toteutustavat ja opiskelumalli keskiössä (Digi-HAMK blogi)
    • Kohti parempaa oppimista – ohjausta oikea-aikaisin askelin (HAMK Unlimited)
    • Suurryhmien verkkototeutuksen suunnittelu (eAMK, kesto 60 min.) 
    • Non-stop-toteutukset lisäävät joustavuutta opintoihin (Digi-HAMK blogi)
    • Toimiva rytmitys on avain laadukkaaseen non-stop –toteutukseen (Digi-HAMK blogi)
    • Totutuista tavoista eTotsuun (HAMK Beat)
    • Rohkeasti uuden äärellä. SAMKin Jatkuvan oppimisen digitaaliset kärkijoukot (Satakunnan ammattikorkeakoulun julkaisu)
    • Itsenäisesti suoritettavat joustavat toteutukset tutkintoon kuuluvissa viestintä- ja kieliopinnoissa (TLC blogi, Tampereen yliopisto & Tampereen ammattikorkeakoulu)
    • Pieneksi palasteltua verkko-opiskelua HUBSin 24H Online -kirjaston minikursseilla (TAMK-blogi)
    • Nonstop-opintojakso. (Oamk_telulainen)

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Laadukas moduulitoteutus, Opetuksen suunnittelu, Verkko-opetus
    Avainsanat: 24/7, nonstop, oppimistehtävä, Työskentely ja ohjaus, verkko-opetus, Verkko-opiskelu
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • MOOCien suunnittelu ja rakentaminen HAMKissa 
    • Laadukas moduulitoteutus
    • HAMK Learn selkeäksi -laatukriteerit
    • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
    • HyFlex-laatukriteerit

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.

    Sivustollamme hyödynnetään evästeitä, jotta voimme seurata sivuston käyttöä ja kehittää palveluamme. Jatkamalla sivuston käyttöä ilman asetusten muuttamista hyväksyt evästeiden käytön.HyväksyKieltäydyLISÄTIETOJA