Uudenlaiset koulutusten toteutusmallit – Mikro-oppiminen ja pelillistäminen
Sisältö
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutustarjontaa.
Koulutuksessa tutustutaan mikro-oppimisen ja pelillistämisen käsitteisiin sekä näiden hyötyihin ja konkreettisiin esimerkkeihin. Koulutukseen sisältyy kaksi jaksoa. Jokainen jakso sisältää pohdintatehtäviä, joiden kautta voit miettiä soveltamiskohteita omassa työssäsi.
Osaamistavoitteet
- Tunnistat millaisiin tilanteisiin mikro-oppiminen sopii ja mitkä ovat tyypillisimmät muodot, jolla mikro-oppimista toteutetaan.
- Osaat huomioida mikro-oppimisen erityispiirteet osaamisen arviointitapoja suunniteltaessa.
- Ymmärrät mitä pelillistämisellä tarkoitetaan ja millaisiin tilanteisiin se soveltuu korkeakoulutuksessa.
- Tunnistat, mitkä ovat tyypillisimmät muodot, jolla pelillistämistä toteutetaan.
- Osaat huomioida pelillistämisen merkityksen motivaatioon eri oppijoiden näkökulmasta.
Jaksot ja pohdintatehtävät
Jakso 1: Mikro-oppiminen (8:58 min)
Mikro-oppimisessa korostuvat joustavuus ja tarkasti kohdennettu sisältö, mikä tekee siitä tehokkaan oppimismenetelmän. Etujen lisäksi kuulet videolla myös mikro-oppimisen haasteista. Kuuntele ja pohdi, miten mikro-oppimista voidaan hyödyntää korkeakouluopetuksessa erilaisilla formaateilla ja pedagogisilla lähestymistavoilla.
Pohdi:
- Millaisia mikro-oppimisen elementtejä tunnistat omassa opetuksessasi?
- Miten voit mikro-oppimisen avulla tukea eri taustoista ja eri tavoitteilla tulevien oppijoiden näkökulmasta oppimista aikataulullisesti?
- Miten voit edistää oppijoiden motivaatiota suorittaa opiskeltavana oleva kokonaisuus loppuun saakka?
Jakso 2: Pelillistäminen (7:33 min)
Jaksossa pureudutaan siihen, mitä pelillistäminen tarkoittaa ja miten sitä voidaan soveltaa korkeakouluopetuksessa. Videossa annetaan esimerkkejä pelillistävistä elementeistä opetuksessa, kerrotaan pelillistämisen hyödyistä ja tekijöistä, joita tulee huomioida pelillistämisen suunnittelussa.
Pohdi:
- Millaisia pelillistämisen keinoja olet jo aiemmin hyödyntänyt omassa opetuksessasi?
- Mihin voisit lisätä pelillistäviä elementtejä omassa opetuksessasi (oppimistavoitteet huomioiden)?
- Millaiset pelillistämisen keinot opetuksessasi parhaiten tukisivat sitä, että oppijat tulevat jatkossa yhä moninaisemmista taustoista?
Lisätietoja koulutuksesta
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen Opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Koulutus on toteutettu mikro-oppimisen periaatteella. Tutustu koko koulutustarjontaan.
Alkuperäiset kysymykset ja koko materiaalin löydät osoitteesta aoe.fi.
Koulutus on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä.
Tämän koulutuksen on tehnyt: Pajarre, Eila (Tampereen yliopisto)