Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna
Sisältö
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia.
Koulutuksessa käsitellään oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä opettajan työn tukena ja tehostajana. Sarjan viisi jaksoa tarjoavat näkemyksiä oppimisanalytiikan ja merkitykseen sekä käytännön soveltamiseen oppimisprosessin suunnittelun ja toteuttamisen tukena. Lisäksi jokainen jakso sisältää pohdintatehtäviä, joiden kautta voit miettiä soveltamiskohteita omassa työssäsi.
Osaamistavoitteet
- Ymmärrät oppimisanalytiikan mahdollisuudet ja merkityksen oppimisprosesseissa.
- Osaat hyödyntää oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä opettajan työn tukena oppimisprosessien suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa.
- Opit, miten voit vahvistaa oppimisanalytiikan ja tekoälyn avulla opiskelijoiden osallistamista, motivaatiota ja itseohjautuvuutta.
Jaksot ja materiaalit
Jakso 1: Miksi oppimisanalytiikka on tärkeää? (31:36 min)
Jaksossa pohditaan, miksi oppimisanalytiikka on tärkeää ja mitä haasteita sen käyttöön liittyy. Podcastissa keskustellaan oppimisanalytiikan merkityksestä sekä opiskelijalle että opettajalle oppimisen tukemisessa.
Pohdi:
- Miten voit hyödyntää oppimisanalytiikkaa oman opetuksesi tukena?
- Mikä merkitys oppimisanalytiikalla on opiskelijalle?
Jakso 2: Miten käytän oppimisanalytiikkaa? (20:39 min)
Jaksossa kerrotaan, millaisiin tarkoituksiin oppimisanalytiikkaa voi käyttää. Podcastissa keskustellaan oppimisanalytiikan kolmesta roolista: edistymisen seuraaminen, opiskelijoiden käyttäytyminen oppimisalustalla ja oppimisen seuraaminen.
Pohdi:
- Millä tavoin hyödynnät oppimisanalytiikkaa opintojaksoillasi?
- Miten voit hyödyntää oppimisanalytiikan tuottamaa tietoa opintojaksojesi kehittämisessä?
Jakso 3: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? (3 osaa)
Jaksossa kolme esitellään eri opettajien kertomana esimerkkejä, miten he ovat hyödyntäneet oppimisanalytiikkaa käytännön opetustyössään.
Jakso 3, osa 1: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? (11:41 min)
Jakso 3, osa 2: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? (12:53 min)
Jakso 3, osa 3: Miten käytän oppimisanalytiikkaa opetuksessani? (12:23 min)
Pohdi:
- Mitä ideoita oppimisanalytiikan hyödyntämisestä poimisit esimerkeistä omaan opetustyöhösi?
- Miten oppimisanalytiikan käyttö esimerkeissä on hyödyttänyt oppijoita?
Jakso 4: Miten voin oppimisanalytiikan avulla tukea opiskelijoiden osallistamista? (36:14 min)
Jaksossa keskustellaan oppimisanalytiikan mahdollisuuksista oppimismotivaation lähteenä. Miten saadaan opiskelijat aidosti osallistumaan oppimiseen? Miten opettaja voi hyödyntää oppimisanalytiikkaa oppijoiden tukemisessa ja yksilöllisten osaamispolkujen mahdollistamisessa?
Pohdi:
- Millaisia keinoja voisi käyttää lisäämään oppijoiden itseohjautuvuutta?
- Millaisia analytiikan välineitä käyttäisit toteutuksillesi lisäämään opiskelijoiden osallistamista?
Jakso 5: Miten voin oppimisanalytiikan ja tekoälyn avulla tehostaa arviointia ja palautteen antamista? (33:13 min)
Jaksossa pohditaan oppimisanalytiikan ja tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoja arvioinnin ja palautteenannon tehostamisessa ja tukemisessa. Podcastissa keskustellaan oppimisen muutoksesta ja tarjotaan konkreettisia esimerkkejä uudenlaisten tehtävätyyppien muotoilemiseksi tekoälyaikakaudella.
Pohdi:
- Miten hyödyntäisit oppimisanalytiikkaa ja tekoälyä tehostamaan oppimisprosesseja?
- Miten voisit tuoda tekoälyn mukaan oppimisprosessiin yhdeksi sen jäseneksi?
- Miten muotoilisit tekoälyä hyödyntäviä oppimistehtäviä, jotka tukevat oppijoiden ymmärrystä ja syvällistä oppimista?
Lisätietoja koulutuksesta
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Tutustu koko koulutustarjontaan.
Alkuperäiset kysymykset ja materiaalin löydät osoitteesta aoe.fi
Koulutus on lisensoitu CC-BY-SA 4.0 -lisenssillä.
Alkuperäisen koulutuksen ovat tehneet:
- Aksovaara, Satu (Jyväskylän ammattikorkeakoulu)
- Kullberg, Olesia (LAB-ammattikorkeakoulu)