Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen
Sisältö
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutustarjontaa.
Sarja ”Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen koulutustarjonnassa” keskittyy näiden ilmiöiden tarkasteluun ja merkityksiin sekä niiden edistämiseen arjessa. Sarja koostuu kolmesta jaksosta, joista ensimmäinen on video ja kaksi viimeistä podcast-tallenteita.
Tutustu osaamistavoitteisiin, katso/kuuntele jaksot (YouTube) ja pohdi, millä tavalla saavutettavuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus ovat osa työtäsi.
Osaamistavoitteet
- Ymmärrät mitä saavutettavuudella, inkluusiolla ja yhdenvertaisuudella tarkoitetaan jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
- Osaat edistää korkeakoulussa saavutettavuutta, inkluusiota ja yhdenvertaisuutta.
- Osaat huomioida moninaiset oppijat opintojaksojen suunnittelussa ja toteutuksessa.
Jaksot ja pohdintatehtävät
Jakso 1: Mitä saavutettavuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus merkitsevät oppijalle, opettajalle ja korkeakouluyhteisölle? (13:09 min)
Ensimmäisessä jaksossa keskitytään saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden määrittelyyn ja merkityksiin. Jaksossa keskustellaan siitä mitä ne merkitsevät opettajan, oppijan ja koulutusorganisaation näkökulmista ja erityisesti jatkuvan oppimisen näkökulmasta.
Pohdi:
- Miten nämä ilmiöt (saavutettavuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus) näkyvät/toteutuvat arjessasi? Miten nämä ilmiöt näkyvät/toteutuvat organisaatiomme toimintakulttuurissa?
- Miten korkeakoulumme henkilöstö voisi saada tukea ja ohjausta saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden edistämiseen?
- Millaisilla teoilla oppijalähtöisyys ja moninaiset oppijaryhmät voidaan konkreettisesti huomioida?
Jakso 2: Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden edistäminen korkeakouluissa (14:22 min)
Sarjan toinen osa on podcast-jakso, jossa korkeakoulun saavutettavuusvastuuhenkilöt pohtivat miksi saavutettavuus on tärkeää huomioida koko korkeakoulun toiminnassa ja kuinka sitä voidaan edistää. Lisäksi käydään keskustelua jatkuvan oppijan näkökulmasta.
Pohdi:
- Miten korkeakoulussamme edistetään mielestäsi saavutettavuutta? Missä on parantamisen varaa?
- Miten jatkuva oppiminen vaikuttaa opiskelijoihin ja heidän opiskelutaitoihinsa? Miten voit ottaa jatkuvan oppimisen opiskelijat huomioon?
- Millä tavalla aiot itse konkreettisesti edistää saavutettavuutta omassa työssäsi?
Jakso 3: Saavutettavuuden edistäminen opintojaksoalustoilla (17:16 min)
Sarjan kolmas osa on podcast-jakso, jossa keskitytään opintojaksoalustojen ja sisältöjen saavutettavuuteen ja yhdenvertaisuuteen. Jaksossa keskustellaan siitä, millainen on saavutettava ja yhdenvertainen opintojaksoalusta ja mitä olisi hyvä huomioida jatkuvan ja joustavan oppimisen näkökulmasta.
Pohdi:
- Miten oppijalähtöisyys ja moninaiset oppijaryhmät voidaan huomioida opintojaksoalustoilla?
- Millaisia tukipalveluita ja neuvontaa korkeakoulussamme on saatavilla saavutettavuuden edistämiseen liittyen?
- Kuinka saavutettavuus toteutuu omilla opintojaksoalustoillasi?
Lisätietoja koulutuksesta
Koulutus on osa Digivisio 2030 -hankkeen digipedagogiikan koulutuksia, joiden tavoitteena on korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstön osaamisen kehittäminen Opin.fi –tarjottimen laadukkaan sisällön tukemiseksi. Koulutus on toteutettu mikro-oppimisen periaatteella. Tutustu koko koulutustarjontaan.
Alkuperäiset kysymykset ja koko materiaalin löydät osoitteesta aoe.fi.
Koulutus on lisensoitu CC BY-SA 4.0 -lisenssillä.
Alkuperäisen koulutuksen ovat tehneet:
- Aksovaara, Satu (Jyväskylän ammattikorkeakoulu)
- Henriksson, John (Åbo Akademi)
- Järvinen, Riikka (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu)
- Kullberg, Olesia (LAB-ammattikorkeakoulu)
- Pajarre, Eila (Tampereen yliopisto)
- Wallin, Outi (Tampereen ammattikorkeakoulu)