• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodlen tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoomin ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoomin pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Teams-ohjeet
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualue
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Näin teet dokumentistasi saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Forms – työkalu lomakkeiden luontiin -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura videon jakaminen
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Businessin tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Avoin oppimateriaali

Kuuntele

Avoin oppimateriaali

Sisältö


    Kuuntele

    Mitä on avoin oppimateriaali?

    Avoimilla oppimateriaaleilla (myös avoimet oppiresurssit, Open Educational Resources, OERs) tarkoitetaan opetuksessa ja oppimisessa vapaasti hyödynnettäviä aineistoja, joita kaikki voivat luoda, uudelleenkäyttää, muokata ja jakaa. Avoimia oppimateriaaleja voivat olla esimerkiksi tekstit, kurssimateriaalit, kirjat, kuvat, pelit, podcastit, videot, ohjelmat, kokoelmat, data, tutkimuspaperit ja muut tuotokset, kurssit, moduulit, oppimisaihiot.

    Avoimuuden toteutuminen käytännössä tarkoittaa aineiston julkaisemista, jotta sen on muiden käytössä. Aineistoon liitetään lisäksi käyttölupa eli käyttölisenssi, joka kertoo millä ehdoilla aineistoa voi käyttää ja hyödyntää. Yksi avoimen sisällön lisenssistandardeista on Creative Commons.

    Avoimien oppimateriaalien tuottamisen periaatteet Hamkissa

    • omat tuotokset julkaistaan niin että muilla on pääsy aineistoihin, esimerkiksi kaltura.hamk.fi -videopalvelussa
    • sisällöt avataan muille liittämällä käyttölupa, joka kertoo millä ehdoilla muut voivat aineistoa hyödyntää
    • käyttölupa ilmaistaan avoimen sisällön Creative Commons -lisenssistandardilla
    • oppimateriaaleihin suositellaan CC BY-SA 4.0 -lisenssiä

    Lisätietoja:
    Jaana Kullaslahti, tutkijayliopettaja
    Opetuksen digikehittäminen https://digipedaohjeet.hamk.fi/ 

    Avoin tiede ja kuvien käyttö – kuvat oppimateriaaleissa

    ImaOA-opas on hyvä aloituspaikka selvittää mistä ja miten erilaisia kuva-aineistoja voi käyttää oppimateriaaleina. Opas vastaa muun muassa kysymyksiin: Mitkä ovat kuvien sallitut käyttötavat? Miten viitataan internetistä, kirjasta tai kuvatietokannasta haettuun kuvaan? Miten sosiaalisessa mediassa julkaistuja kuvia voi jatkokäyttää?

    Tekijänoikeudellisesti suojatun aineistojen hyödyntäminen opetuksessa ja tutkimuksessa

    Kopioston digilupa kattaa tekijänoikeuden suojaaman aineiston skannaamisen, verkkosisällön kopioinnin ja opetustilanteen videoinnin opetuksessa ja tutkimuksessa. Luvassa lueteltuja aineistoja voi tallentaa ja välittää suljetussa tietoverkossa ja suljetulla kurssialustalla. Aineistojen tekijöiden nimet pitää merkitä tarkasti. Tarkista aineistojen sallittu kopioinnin laajuus ja muunteluoikeus. Esimerkiksi kustannettuja oppikirjojen sisältöä ei saa muunnella. Avoimilla creative commons -lisensseillä merkityt aineistot ovat laajemmin käytettävissä, myös verkossa.

    Avoin tiede ja kuvien käyttö: ImagOA-opas
    Kopioston digilupa korkeakouluille

    Päivitetty 7 kuukautta sitten
    Kategoriat: Avoimuus, Materiaalin jakaminen, Opettaja, Opetuksen suunnittelu, Opiskelija
    Avainsanat: avoimuus, CC, CC BY-SA 4.0, open access
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • Avoimuuden työkalut
    • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
    • Saavutettavat PDF- ja EPUB -tiedostot -valmennus
    • Teams-verkkoistunnon tallennus ja tallenteen jakaminen
    • Kaltura videon lisääminen kanavalle

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.