• Hyppää ensisijaiseen valikkoon
  • Hyppää pääsisältöön
  • Hyppää alatunnisteeseen
Digipedaohjeet

Digipedaohjeet

  • English
MENUMENU
  • Suunnittelu
        • Opetuksen suunnittelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Avoin oppimateriaali
          • Moduulitoteutuksen suunnittelun vaiheet
          • Opetuksen suunnittelu ja valmistelu Pepissä ja Moodlessa
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Moduulin suunnittelu ja toteutus
          • Toteutuksen rakentaminen työtilaan
          • Käsikirjoitus – Storyboard
          • Laadukas moduulitoteutus
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Osaamismerkit HAMKissa
          • Näytä kaikki
        • Moodle-työtilan suunnittelu ja rakentaminen
          • Moodle-työtilan perustaminen
          • Moodle-työtilan perusasetukset
          • Moodle-työtilan rakentaminen: tehtävien ja sisällön lisääminen
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Käyttäjien lisääminen Moodle-työtiloihin
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamisten suunnittelu
          • Kirjautuminen Zoom-palveluun
          • Zoom istunnon perustaminen ja jakaminen
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja suunnitteluun
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Näytä kaikki
        • Saavutettavuuden huomiointi
          • UDL-periaatteita erilaisten opiskelijoiden huomioimiseksi HAMKin toimintaohjeiston sisällä
          • Laki digitaalisten palveluiden tarjoamisesta edistää videoiden ja äänitiedostojen saavutettavuutta
          • eMateriaalien saavutettavuus -webinaari
  • Opetus ja ohjaus
        • Verkko-opetus ja opiskelu
          • Digipedavinkkejä verkko-opetuksen arkeen
          • Opetus ja opiskelu verkossa
          • Kirjautuminen HAMKin palveluihin
          • Laatukriteeristö
          • Nonstop-toteutus – rajoittamatonta opiskelua ja opetusta?
          • Näytä kaikki
        • Verkkotentit
          • Moodlen tentti
          • Kypsyysnäyte Moodlessa
          • EXAM-tenttiakvaarion tilaohje
          • Näytä kaikki
        • Verkkotapaamiset
          • Kaikki, mitä tarvitsee tietää hyvästä kokouksesta
          • Muistilista omaa näyttöä jakavalle tai tallentavalle
          • Näin järjestät verkkokokouksen tai puhelun Teamsissä
          • Liittyminen Zoom-istuntoon
          • Zoom ääni- ja videoasetukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisanalytiikka
          • Oppimisanalytiikka auttaa opiskelijan ohjauksessa
          • Edistymisen seuranta Moodlessa (Completion Progress -lohko)
          • Moodle-valmennukset
          • Näytä kaikki
        • Oppimisalustat
          • Moodlen ryhmät ja ryhmittelyt
          • Sisältöjen kopiointi Moodle-työtilasta toiseen
          • Moodlen arviointi ja arviointikirja
          • Zoom istunnon käynnistäminen ja toiminta istunnon hostina
          • Näytä kaikki
        • Ryhmätyöskentely
          • Moodlen ryhmätyöt
          • Zoom pienryhmätyöskentely
          • Microsoft Whiteboard – Digitaalinen valkotaulu
          • Planner tehtävien hallinnointiin
          • Microsoft Teams: käytön aloittaminen
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava opetus
          • Avustava teknologia – saavutettavuus
          • ReadSpeaker-työkalu tarjoaa lukemisen apuvälineitä
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Tyyleillä saavutettavampaa Moodle-sisältöä
          • Näytä kaikki
        • Viestiminen
          • Yammer HAMKin sisäisen viestinnän välineenä
          • Työyhteisöviestintä
          • Moodlen keskustelualueet
          • Blogipostauksen hakukoneoptimointi (SEO)
          • Teamsin keskustelut, puhelut ja kokoukset
          • Näytä kaikki
        • Tietosuoja
          • Tiedon luokittelu
          • Henkilötietojen käsittelyn lyhyt muistilista
          • Mitä ovat henkilötiedot ja erityiset (arkaluonteiset) henkilötiedot?
          • Kuvausluvat opetuksessa
          • Zoomin tietosuoja
          • Näytä kaikki
  • Materiaalin tuotanto
        • Videotuotanto
          • Videotuotanto
          • Videon käsikirjoittaminen
          • Videon editointi
          • Videostreamaus (Video live streaming)
          • Miten toimia videota kuvatessa? 
          • Kaltura-videon lataus palveluun
          • Näytä kaikki
        • Saavutettava materiaalituotanto
          • Sujuvasti saavutettavaksi -viikkovinkit
          • Saavutettava Excel
          • Näin teet dokumentista saavutettavan
          • Videoiden tekstittäminen edistää saavutettavuutta
          • Vinkit laadukkaan tekstityksen tuottamiseen
          • Näytä kaikki
        • Kyselyt
          • Microsoft Forms kyselyiden luomiseen
          • Webropol -palvelut
          • Webropol kyselyt ja tietosuoja
          • Kyselyt näppärästi Formsilla -valmennus
          • Näytä kaikki
        • Työkaluja materiaalien tuotantoon
          • ThingLink – visuaalinen oppimiskokemus
          • Videon tekstitys Screencast-O-Maticilla
          • Moodlen H5P-sisällöt
          • Näin teet ruutukaappausvideon
          • Venngage-palvelu infograafien luomiseen
          • Näytä kaikki
        • Muita ohjeita
          • Miten ja missä hallitsen tiedostoja ja kansioita – File Explorer
          • Pikanäppäinten hyödyntäminen
          • Tiedostojen ja ohjelmien haku
          • HAMKin tietokoneiden ääniasetukset
          • Ohjeita HAMKin opinnäytetyön asiakirjamallin käyttöön
  • Materiaalin jakaminen
        • Materiaalin jakaminen
          • Avoin oppimateriaali
          • Kaltura-videon jakaminen Moodlessa
          • Etäsession tallennus Teamsissa ja videon jakaminen Streamin kautta
          • Zoom istunnon tallentaminen ja jakaminen
          • OneDrive for Business ja tiedostojen hallinnointi
          • Näytä kaikki

Avoimuuden työkalut

Kuuntele

Avoimuuden työkalut

Sisältö


    Kuuntele

    HAMKissa käytetään kansallisia avoimuuteen tähtääviä työkaluja tutkimuksen avoimuuden edistämiseksi. Avoimuuteen tähtääviä työkaluja on laajasti saatavilla, mutta HAMKissa on suosituksena käyttää pääasiassa CSC:n ja Tietoarkiston sekä Kansalliskirjaston tuottamia palveluita.  Työkaluihin pääsee yleensä kirjautumaan HAKA-tunnistautumisen kautta.

    Työkalujen lyhyt yhteenveto on HAMKin sivuilla, mutta tarkemmat ohjeet löytyvät aina palvelun yhteydestä. Olemme linkittäneet sivuille ohjeistukset ja suorat linkit työkaluihin.

    Etsin

    Tutkimusaineistoja voi etsiä ETSIN-hakupalvelulla. Se sisältää tutkimusaineistoja kuvailevia tietoja eli metatietoja. Metatiedot ovat julkisesti selailtavissa ja käytettävissä ja niiden avulla tutkija voi arvioida aineistojen soveltuvuutta omaan tutkimukseensa.

    ETSIN-palvelussa voi julkaista myös omien aineistojen metatiedot ja tarjota aineistoja siten laajempaan käyttöön. Tietojen tallentaminen vaatii HAKA-tunnistautumisen.  Tarvittavia metatetoja ovat mm. aineiston otsikko, käytetty kieli, kuka aineiston on laatinut, kuka sen omistaa ja miten aineiston saa käyttöönsä.

    Lähde: https://avointiede.fi/etsin Etsin löytyy linkistä https://etsin.avointiede.fi/

    Avaa

    AVAA-palvelu on käytettävissä  omien aineistojen avaamiseen sekä avattujen aineistojen hyödyntämiseen. AVAA on julkaisualusta avoimille tutkimusaineistoille ja edistää aineistojen saatavuutta ja uudelleenkäytettävyytä. Se tarjoaa sovelluksia ja rajapintoja aineistojen hyödyntämiseen. Aineistoja voi hyödyntää kuka tahansa ilman kirjautumista ja ne ovat maksuttomasti saatavilla. Aineistojen avaamisella saadaan näkyvyyttä tutkimukselle ja ne ovat turvassa jatkokäyttöä varten. Aineiston voi tallentaa ja kuvailla sekä jakaa AVAA-palvelussa. Aineistoon syntyy yksilöllinen tunniste, joka takaa meriitin aineiston tekijälle ja omistajalle.

    Aineiston avaajan on oltava aineiston omistaja tai hänellä pitää olla lupa julkaista se. Lisäksi pitää varmistaa, etteivät sopimukset tai tekijänoikeudet estä aineiston avaamista. Eettisyys ja aineiston jatkokäyttö pitää olla huomioitu tutkimuslupien osalta. Se pitää julkaista uudelleen käytön sallivalla luvalla esim. Creative Commons BY 4.0.

    Lähde: https://avointiede.fi/avaa

    Aineiston avaamisessa saat apua CSC:n asiakaspalvelusta sähköpostitse: asiakaspalvelu [at] CSC.fi tai ottamalla yhteyttä CSC:n lomakkeen kautta https://avointiede.fi/ota-yhteytta

    Tuuli

    Tuuli-palvelussa voi tehdä aineistonhallinnan suunnittelun. Osana tutkimussuunnitelmaa tehdään yleensä myös suunnitelma tutkimusdatasta. Tuuli-palvelu ohjaa tutkijaa tutkimusaineiston datanhallintasuunnitelman tekemiseen. Tuuli-palvelussa tehdään suunnitelma miten tutkimuksessa käytettävä data, menetelmät, algorimit käsitellään ja tuloksena syntyy varsinainen aineistonhallintasuunnitelma. Aineistonhallintasuunnitelmaa voi hyödyntää rahoituksen hakemisessa ja tutkimushankkeen eri vaiheissa. Aineistonhallintasuunnitelma on hyödyllinen tutkimusryhmien yhteistyön sujuvuuden takaamiseksi. Aineistonhallintasuunnitelmaa voidaan kirjoittaa yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa ja jakaa myös rahoittajalle.

    Lähde: https://avointiede.fi/tuuli?inheritRedirect=true

    Linkki työkaluun: https://www.dmptuuli.fi/

    Aila, Ida, Kielipankki

    AILA

    Aila on Tietoarkiston palveluportaali, josta löytyvät Tietoarkistoon tallennetut tutkimusaineistot ja näiden suomen- ja englanninkieliset kuvailutiedot. Kuvailutietojen lukeminen sekä aineistojen hakeminen ja selaaminen on täysin vapaata. Joitakin aineistoja voi myös ladata täysin avoimesti. Rekisteröitymällä asiakkaaksi pääsee lisäksi lataamaan sellaisia aineistoja, jotka ovat käyttöehdoiltaan rajattuja. Rekisteröityminen on maksutonta.Tietoarkisto tarkistaa ja muokkaa aineistot sekä lisää niihin kattavat kuvailutiedot ennen Ailassa julkaisua. Näin taataan aineistojen pitkäaikainen säilytys ja turvallinen jatkokäyttö.

    Oman aineistonsa saa Ailaan ottamalla yhteyttä Tietoarkiston asiakaspalveluun: asiakaspalvelu.fsd [at] uta.fi Lähde: https://avointiede.fi/aila

    Linkki Ailaan: https://services.fsd.uta.fi/

    IDA

    IDA on tutkimusaineistojen säilytyspalvelu, jossa tutkimusdata ja metatiedot voidaan säilyttää turvallisesti. IDA soveltuu sekä valmiille tutkimusaineistolle, että raakadatalle. Palvelua ei kuitenkaan suositella jatkuvaa käsittelyä vaativille aineistoille. IDA ei ole tarkoitettu arkaluontoisia henkilötietoja sisältävälle datalle.

    Aineiston omistaja päättää itse IDAan tallennetun aineiston avoimuudesta sekä käyttöpolitiikasta. Aineiston tulee aina liittyä johonkin projektiin, joka perustetaan IDAan. Projektin vastuuhenkilön tulee hakea tallennustila projektille. Projektin sisällä voidaan antaa oikeuksia aineistoihin muillekin käyttäjille tai sitten ne voidaan jakaa avoimesti.

    IDAan tallennetut aineistojen kuvailutiedot voidaan siirtää tutkimusaineistojen hakupalvelu Etsimeen.

    Lähde: https://avointiede.fi/ida

    IDAn selainkäyttöliittymä löytyy CSC:n asiakasportaalista: https://sui.csc.fi/web/guest

    KIELIPANKKI

    Kielipankki on palvelukokonaisuus kieliaineistoja käyttäville tutkijoille. Pankista löytyy valikoima erilaisia teksti- ja puheaineistoja, joita voi hakea monipuolisesti. Aineistoja voi joko ladata omalle koneelle tai tarkastella ja käsitellä virtuaalisessa työtilassa. Monet aineistoista ovat avoimesti saatavilla, mutta osaan tarvitaan oman korkeakoulun tai CSC:n tunnuksen. Suojattuihin aineistoihin voi hakea käyttöoikeutta sähköisesti.

    Lähde: https://avointiede.fi/kielipankki

    Linkki Kielipankkiin: https://www.kielipankki.fi/

    Finto

    Hankkeissa ja TKI-projekteissa kannattaa hyödyntää sanasto- ja ontologiapalvelua Fintoa. Palvelusta löydät esimerkiksi yleisen suomalaisen asiasanaston (YSA) ja muiden erikoisalojen sanastoja, ontologioita sekä luokituksia. Tutkimusaineistojen sisällönkuvailussa käytettyjen termien avulla jatkokäyttäjät löytävät aineistot helpommin. Kansallisarkiston ylläpitämässä Fintossa on monipuoliset rajapinnat, joiden avulla sanastoja voi hyödyntää eri järjestelmien kuvailussa ja tiedonhaussa.

    Lähde: https://avointiede.fi/finto

    Linkki Fintoon: http://finto.fi/fi/

    Orcid

    ORCID-tutkijatunniste tarjoaa tutkijan käyttöön yksilöivän tunnisteen, numerosarjan. Tunnisteen avulla tutkija voi identifioida omat tuotoksensa itselleen ja näin parantaa niiden kansainvälistä ja kansallista näkyvyyttä. Tunnisteen kytkeminen erilaisiin palveluihin ja järjestelmiin helpottaa tutkijan työtä, kun tietojen siirtäminen automatisoituu ja nopeutuu.

    Kuka tahansa voi luoda itselleen maksutta ORCID-tunnisteen ja ylläpitää tutkijaprofiiliaan ORCID-tietokannassa. ORCID tietokannan julkiset tiedot ovat maksutta ladattavissa julkisen rajapinnan kautta.

    Lisäksi ORCID tarjoaa tutkimusorganisaatioille maksullista jäsenyyttä, joka mahdollistaa joko omien tutkijoiden ei-julkisten tietojen lukemisen ja muokkaamisen tietokannassa näiden luvalla tai tunnisteiden luomisen näiden puolesta.

    Lue lisää: https://tutkijatunniste.fi/

    ORCID-tunnisteen voi luoda ORCID-yhdistyksen kotisivulla: https://orcid.org/

    Avoin tiede ja tutkimus -hankkeessa tuotetut materiaalit ovat pääasiassa kaikkien käytettävissä Creative Commons Nimeä 4.0 kansainvälinen -lisenssillä.

    Linkit työkaluihin

    Etsin – Tutkimusaineistojen hakupalvelu
    Avaa – Avointen tutkimusaineistojen julkaisualusta
    Tuuli – Aineistonhallintasuunnittelu
    Aila on Tietoarkiston palveluportaali.
    Ida – Tutkimusaineistojen säilytyspalvelu
    Kielipankki on kieliaineistoja käyttävien tutkijoiden palvelukokonaisuus.
    Finto on suomalainen sanasto- ja ontologiapalvelu
    Orcid on kansainvälinen digitaalinen tutkijatunniste

    Päivitetty 2 vuotta sitten
    Kategoriat: Avoimuus, Opetuksen suunnittelu
    Avainsanat: avoimuus
    Oliko artikkeli hyödyllinen?

    Katso myös

    • HAMKin avoimen oppimisen ja oppimateriaalin periaatteet 
    • Avoin oppimateriaali
    • Hybridiopetustilat Hämeenlinnan korkeakoulukeskuksella
    • ThingLink osaksi PowerPoint-esitystä 
    • Moodle-työtilat eri tavoin rakentuville moduuleille

    Footer

    Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
    PL 230 13101 Hämeenlinna
    03 6461
    HAMK@HAMK.FI

    Tietosuoja
    Evästeet
    Alasottoilmoitus
    Saavutettavuusseloste
    Sivustokartta

    cc-lisenssi

    Tämä teos on lisensoitu Creative Commons Nimeä-JaaSamoin 4.0 Kansainvälinen -lisenssillä.